Rewind Πολιτική Πρωτοσέλιδο

Οι προεκλογικές εκστρατείες του «ψηλού» Κωνσταντίνου Μητσοτάκη

31 Μαΐ, 2017 On The Record

Τα προεκλογικά φυλλάδια της Νέας Δημοκρατίας επί προεδρίας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.

Ένα αφιέρωμα στις καμπάνιες των εκλογικών αναμετρήσεων της ΝΔ στις οποίες ηγήθηκε του κόμματος ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Ένα σπάνιο υλικό από τις αφίσες και τα μηνύματα που χρησιμοποιήθηκαν από την φιλελεύθερη παράταξη και έρχονται στο φως της δημοσιότητας μετά από πάρα πολλά χρόνια.

Στο parapolitika.gr μιλά ο επικοινωνιολόγος Βασίλης Φεύγας ο οποίος εξηγεί τη στρατηγική και τα μηνύματα που ακολουθήθηκαν στις προεκλογικές εκστρατείες του 1985, του Ιουνίου του 1989, του Νοεμβρίου του 1989, του Απριλίου του 1990 και του 1993.

Ο κ. Φεύγας αναφορικά με τις εκλογές του 1985 εξηγεί ότι «η πρώτη προεκλογική εκστρατεία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ως Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας σήμανε και την εισαγωγή του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε σύγχρονα πλαίσια επικοινωνίας. Το μήνυμα μας της βασίζονταν στον «φιλελευθερισμό» όπως είχε διατυπωθεί στο συνέδριο της Χαλκιδικής το 1979 και στην ιδεολογική διακήρυξη « Μια νέα πρόταση ελευθερίας» το 1985. Η Νέα Δημοκρατία έθετε το ερώτημα π.χ «Θα ψηφίσετε ακρίβεια;» και έδινε εμμέσως την απάντηση «ή Φιλελεύθερη Νέα Δημοκρατία». Όλη η προεκλογική εκστρατεία ήταν βασισμένη στα καυτά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι Έλληνες (ανεργία, ακρίβεια, φορολογία)»

ΕΚΛΟΓΕΣ 1985 – ΦΥΛΛΑΔΙΑ

Για τις εκλογές του Ιουνίου του 1989 ο γνωστός επικοινωνιολόγος σημειώνει «Η στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας είχε συγκροτηθεί στο τρίπτυχο Συμφιλίωση-Ανάπτυξη-Κοινωνική Δικαιοσύνη. Το κεντρικό της μήνυμα «Αξίζουμε μια Καλύτερη Ελλάδα» συνόψιζε τη διαπίστωση των Ελλήνων ότι δεν άξιζαν εκείνη την Ελλάδα, μια Ελλάδα όπου κυριαρχούσε το αίτημα για κάθαρση εξαιτίας των σκανδάλων που ταλάνιζαν τον δημόσιο βίο, αλλά και της επιδείνωσης των δημοσιονομικών δεικτών της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία χρησιμοποίησε ως εκλογικό σήμα το ουράνιο τόξο, ένα ισχυρό πραγματικά σύμβολο της επόμενης ημέρας που θα ακολουθούσε με κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας».

ΕΚΛΟΓΕΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 1989 – ΦΥΛΛΑΔΙΑ

Για τις δεύτερες εκλογές του Νοεμβρίου του 1989 ο κ. Φεύγας υπογραμμίζει ότι «στις εκλογές του Νοεμβρίου του 1989 η Νέα Δημοκρατία αξιοποίησε αφενός τα πρώτα θετικά δείγματα γραφής της κυβέρνησης Τζανετάκη και αφετέρου προσπάθησε να δυναμώσει τους ψυχολογικούς δεσμούς με ένα κομμάτι ψηφοφόρων της Αριστεράς. Το σύνθημα «ΜΑΖΙ ΚΙ ΕΣΥ», άμεσο και σαφές, απευθυνόταν στον αναποφάσιστο ψηφοφόρο και στόχο είχε να διαλύσει τυχόν καχυποψίες πριν φτάσει στην κάλπη».

ΕΚΛΟΓΕΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 1989

Ακόμη, ο γνωστός επικοινωνιολόγος σχετικά με τις εκλογές του 1990 εξηγεί ότι «η οικονομική κρίση, η σφοδρότητα και η οξύτητα της πολιτικής αντιπαράθεσης και η κόπωση από τις αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις οδήγησαν τη Νέα Δημοκρατία σε ένα «φρεσκάρισμα» της εικόνας της. Το κεντρικό προεκλογικό σύνθημα της Νέας Δημοκρατίας ήταν το «Νέες Ιδέες για μια Νέα Ελλάδα». Παράλληλα ήταν έντονη η προβολή νέων προσώπων που πλαισίωναν τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη».

ΕΚΛΟΓΕΣ 1990 – ΦΥΛΛΑΔΙΑ

Τέλος, για τις δύσκολη μάχη των εκλογών του 1993 ο κ. Φεύγας επισημαίνει ότι «ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και η Νέα Δημοκρατία επένδυσαν στο μήνυμα «Υπεύθυνη Δύναμη». Κυριάρχησε η αρνητική επικοινωνία και από τα δύο κόμματα. Τη χρονιά εκείνη διεξήχθησαν οι πιο αρνητικές καμπάνιες κομμάτων, στη μεταπολιτευτική εκλογική ιστορία. Η Νέα Δημοκρατία είχε επενδύσει στην κλονισμένη υγεία του Ανδρέα Παπανδρέου, στην άρνησή του να προσέλθει σε debate, και στο πισωγύρισμα που θα σήμαινε για τη χώρα η διαφαινόμενη εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ. Καθοριστική ήταν τότε η συμβολή στην επικοινωνιακή στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας του διάσημου Αμερικανού συμβούλου James Carville»

ΕΚΛΟΓΕΣ 1993 – ΦΥΛΛΑΔΙΑ